Mitä on ratkaisukeskeinen lyhytterapia?
Entä mitä sisältää
Uupumuksesta toipumisen askeleet-valmennus?

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia on tavoitteellista, jossa asiakkaan kanssa luodaan yhdessä tavoite, jota kohti lähdetään työskentelemään. Tarkoituksena on saada asiakkaan oloa helpotettua sekä auttaa asiakasta löytämään ratkaisu ongelmiinsa erilaisin terapeuttisin metodein. Tavallisimmin lyhytterapian kesto on 5-8 tapaamista ja tapaamiskertoja voi tarvittaessa olla useampikin asiakkaan ongelmasta/tilanteesta riippuen, enintään yleensä 15 tapaamista/asiakas.

Lyhytterapian etä- ja lähivastaanoton kesto on 60 minuuttia. Pariterapian kesto sekä valmennusten kesto on aina 90 minuuttia. Workshopien kesto yleensä 2-3 tuntia. Tarvittaessa ohjaan asiakkaan aina toisen avun piiriin (psykiatri, psykoterapeutti) ja hoidon tarpeen arvioinnissa hyödynnän myös sairaanhoitajan osaamistani. Ratkaisukeskeinen terapiasuuntaus on turvallinen, mielekäs ja toivoa antava. Se sopii sekä yksilöille, pareille että ryhmille. Ratkaisukeskeisessä lyhytterapiassa keskitymme määrän (vrt. psykoterapia) sijaan laatuun ja ratkaisujen löytämiseen.

Käy kuuntelemassa Soundcloudista Oivallusten Olohuoneen podcasta-jakso nimellä ”Mitä on lyhytterapia”, jossa kerron tarkemmin minun tavoistani työskennellä. Linkki löytyy etusivun alaosasta.

 

Uupumuksesta toipumisen askeleet-valmennus:

Olen kehittänyt tästä valmennuksesta hyvin kokonaisvaltaisen paketin, josta tiedän olevan paljon hyötyä, apua ja iloa uupumuksesta toipumisen tiellä. Valmennuksessa annan konkreettisia työkaluja ja menetelmiä kehon, mielen ja hengen tasapainottamiseen. Työskentelen ratkaisukeskeisesti. Lisäksi hyödynnän neuroplastisuutta, jonka avulla voi luoda aivoihin uusia hermoverkkoyhteyksiä sekä löytää uusia tapoja olla, elää ja asennoitua, jotta vanha “ongelma”(=uupumus) ei elämässä enää toistu. Kuljen asiakkaan rinnalla valmennuksen ajan ja asiakas voi olla minuun yhteydessä myös tapaamiskertojen välissä Whatsupin kautta. Tapaamiset ovat 1-2 viikon välein.


Valmennus sisältää 4 tapaamiskertaa. Tässä tapaamisten sisältö: 

 

  1. Tapaaminen. Lähtötilanne: missä mennään? Miksi uuvuttaa? Uskomukset uupumisen juurisyinä. Omat rajat ja niiden vetäminen. Etsitään palautumiskeinoja. Asetetaan sopiva tavoite. 
  2. Tapaaminen. Vahvuudet ja voimavarat. Herätellään itsemyötätuntoa, joka on avain muutokseen.
  3. Tapaaminen. Perustarpeet:  ruoka, liikunta, lepo, työ, ihmissuhteet, läheisyys ja turva. Käymme läpi hyvinvoinnin peruspalikat monella tasolla. Vahvistamme palautumismekanismeja ja elämänhallintakeinoja. 
  4. Tapaaminen. Tulevaisuus, toivo ja tavoitteet. Miten jatkaa itsenäisesti toipumisen ja muutoksen tiellä.

Kiinnostuitko? Lisätiedustelut susanna@oivallustenolohuone.fi